NEO-VET ÁLLATORVOSI RENDELŐ
ELÉRHETŐSÉG
9025 Győr, Kossuth L. u. 44.
+36-30/235-8679
NYITVA TARTÁS
Hétfő - Péntek: 9-12 h és 14-19 h
Szombat: 9-12 h

Hogyan gondoskodhat kedvencéről

A macskák védőoltásáról

2010.11.12.

Miért van szükség védőoltásokra?
Kedvenceinkre rengeteg kórokozó leselkedik, melyek súlyos fertőző betegségeket okozhatnak. A legtöbb betegség ezek közül még akkor is nehezen, vagy egyáltalán nem gyógyítható, ha az állat idejében szakszerű ellátásban részesül, ezért a fertőző betegségek esetében a megelőzés a legfontosabb, gyakran az egyetlen lehetőség!

Mikor kell az első védőoltást beadni?
A macskakölykök az anyaméhen belül, illetve az anyatejjel bizonyos mennyiségű ellenanyagot kapnak az anyától amelyek az anya immunizálásától is függően, általában a kölykök 8 hetes koráig a szervezetben keringve védik a kölyköket a fertőzésektől. Ezeknek az ellenanyagoknak a Jelenléte azonban egyúttal a védőoltás által kiváltandó hatást is károsan befolyásolja. Emiatt az első oltás a kölykök 8-10 hetes korában esedékes, ilyenkorra ugyanis már jelentősen lecsökken az anyától kapott ellenanyagok szintje, ami egyúttal a kölykök fertőzésekkel szembeni fokozott fogékonyságát is Jelenti. A kölykök ebben az időszakban nem érintkezhetnek más macskákkal. Az oltások adta védettség csak akkor teljes és megbízható, ha 3-4 hetes időközzel a szervezetet "emlékeztetjük" ismétlő oltásokkal, így a memóriasejtek megfelelően rögzítik az immunitást. Ezért a macskákkal való érintkezés tilalma a 2. oltás után 1 héttel szűnik meg.

A feltétlenül javasolt védőoltások
Noha a védőoltásoknak köszönhetően napjainkra jelentősen visszaszorultak a korábban járványosan előforduló megbetegedések, a nem oltott állatok állandó fertőzési forrást jelentenek kedvenceink számára. Általánosságban elmondható, hogy a fertőző betegségek első tünetei gyakran annyira jellegtelenek, hogy észrevétlenek maradnak a tulajdonos előtt, és mire a macska már szemmel láthatóan megbetegedett, késő a segítség. A már megkapott vírusos betegségek ellen ugyanis oki terápiával sajnos nem rendelkezünk. a tüneti kezelés pedig általában minden igyekezet ellenére sem jár eredménnyel. Ezért van kiemelkedő jelentősége a megelőzésnek. azaz a vakcinázással való védekezésnek.

A feltétlenül javasolt védőoltások: FERTÖZÖ BÉLGYULLADÁS – (PANLEUCOPENIA)
MACSKANÁTHA - ((FRTÖZÖ RHINOTRACHEITIS ÉS CALICIVÍRUS OKOZTA NÁTHA) VESZETTSÉG – (CHLAMYDIOSIS)
Egyéb ajánlható védőoltások:

Az oltásokat kiegészítő. egyéb rutinszerűen javasolt kezelések:
Féreghajtás
A macskakölykök gyakran már az anyaméhen belül, illetve a születést követő időszakban az anyatejjel, az anyamacska és az alomtestvérek bélsarából fertőződnek bélféreg petékkel. Ezért valamennyi macskakölyköt potenciálisan fertőzöttnek kell tekinteni. Ideális esetben a kölyköket 2 hetes életkortól kezdve már az alomban féregtelenítik az anyjukkal együtt. A féregtelenítés a férgek szaporodási és fejlődési ciklusát figyelembe véve 2 hetes időközzel mindaddig ismétlendő. ameddig a bélsárban férgek vagy féregízek fellelhetők. Célszerű vemhesítendő anyamacskánkat is megfelelő hatóanyagú készítménnyel féregtelenítenünk a vemhesítés előtt, illetve a vemhesség félidejében, valamint a várható ellés előtt 2 héttel.

A felnőtt macskák féreghajtása 3 havonta mindenképpen javasolt, hiszen az állatok a környezetből bárhol felvehetik a féregpetéket, lárvákat. Az együtt tartott állatokat (kutyákat. macskákat) mindig célszerű egyidejűleg kezelni féreghajtóval. A bélben élősködő különböző férgek az emberre is veszélyesek, az állatok simogatáskor bármikor kerülhetnek a kezünkre féregpeték. Ennek kiemelt a jelentősége a gyermekeknél és az idős embereknél. vagy legyengült immunrendszerrel rendelkezőknél.

Külső élősködők elleni védekezés
A bolhák mászkálásukkal, csípéseikkel nemcsak nyugtalanítják kedvenceinket, hanem a szervezetet allergizálva súlyos bőrgyulladást is okozhatnak. Az ellenük való védekezés azért is fontos, mert a bolhák galandférgek közti gazdái és terjesztői is, a galandféreg pedig az emberre szintén veszélyes.
A kedvenceinken lakmározó bolhák tartósan ugyan nem telepednek meg az emberen. csípésük azonban ugyancsak kellemetlen.

Különböző készítmények állnak rendelkezésünkre. hogy állataink albérlőit kiköltöztessük, nem szabad azonban megfeledkeznünk az állat környezetében fekvőhelyén és akár a lakásban is tanyázó fejlődési alakokról sem.

A rendelőben alkalmazott oltási program

A kölykök életkora Oltás Egyéb kezelések
8 hetes kombinált oltás panleucopenia + calicivírus okozta nátha + fertőző
rhinotracheitis elleni oltás
féregtelenítés + külső élősködő elleni kezelés
10 hetes   féregtelenítés ismétlése
12 hetes kombinált oltás ismétlése + veszettség elleni oltás féregtelenítés + külső élősködő elleni kezelés
1 év múlva, aztán évente újra kombinált oltás ismétlése + veszettség elleni oltás féregtelenítés + külső élősködő elleni kezelés

Miért fontos az évenkénti emlékeztető oltás?
A kölyökkorban ismétlő oltásokkal kialakított védettség nem tart örökké. Az évente ismételt emlékeztető oltásokkal kell szinten tartanunk a szervezetben keringő ellenanyagok mennyiségét, ezáltal a szervezet immunrendszerét felfrissítve biztosíthatjuk macskáink megfelelő ellenálló-képességét egész évben. Az évente egyszeri oltás alkalmat arra is, hogy az állatorvos ellenőrizze az állat egészségi állapotát.

Gyakorta felmerülő kérdések:

„Találtam egy macskát, be kell oltatnom...?"
Macskák részére nincs hatóságilag kötelezően előírt védőoltás. Az állatok immunizálása azonban nemcsak a macska. hanem saját érdekünk is. Talált, befogadott macskák esetében mindig azt feltételezzük, hogy nem rendel¬kezik oltásokkal. A macska életkorától függően részesül az alapimmunizálásban.

„Csak a lakásban van a macska, nem érintkezik más macskákkal..."
Sajnos cicánk akkor is fertőzésveszélynek van kitéve. ha nem érintkezik más macskákkal, nem hagyja el a lakást. A környezetben hosszabb-rövidebb ideig túlélnek a fertőző betegségek kórokozói. így az utcán járva cipő¬talpon, ruhán. különféle tárgyakon is hazavihetjük azokat. Ezért nagyon fontos, hogy ezeknek az állatoknak is biztosítsunk vakcina adta védettséget a fertőző betegségek ellen.

„Nem lesz lázas a macska az oltás után?" - az oltások mellékhatásairól
Egészséges állatokban a vakcinára adott immunválasz, az ellenanyagok termelése pár tized fokos hőmérséklet-emelkedést okozhat, ez azonban tünetekben nem mutatkozik. Oltások helyén kialakulhat kis terjedelmű, nem fájdalmas duzzanat. csomó, ami a tulajdonosban aggodalmat kelthet. de az esetek túlnyomó többségében pár hét alatt nyomtalanul felszívódik. Nagyon ritkán, oltóanyag valamelyik komponensével szembeni egyedi túlérzékenység esetén különböző típusú allergiás folyamatok indulhatnak be a szervezetben. Az oltóanyaggal összefüggő esetleges allergiás jelenségek az oltás után órákon belül jelentkeznek. Az állat szőrzete helyenként foltokban kiemelkedik a keletkező csalánkiütések miatt (rövidszőrű állatokon feltűnő), a nem pigmentált, kevésbé szőrrel fedett bőrterületeken láthatók az apró, viszkető, piros hólyagocskák. Egyes esetekben az allergiás folyamatok a fejre. a pofatájékra korlátozódnak: a pofák, ajkak, szemhéjak és a fej egyéb tájékai is vizenyősen beszűrődnek, megvastagodnak, beduzzadhatnak. Nagyon fontos, hogy oltás után észlelt, a fentiekben leírt elváltozások esetén azonnal állatorvoshoz forduljunk) (Otthon addig is itathatunk Calcium tartalmú pezsgőtablettát az állattal.)

Amennyiben macskánk egy bizonyos vakcinára allergiás, ezt az állatorvos az oltási könyvben jelöli

Cím: 9025 Győr, Kossuth L. u. 44.
Telefon: +36-96/321-103
Mobil: +36-30/235-8679